Glavér som betyder pigg & levnadsglad på jämska är en enkel blogg om vardag, loppisar, ideer, hunden Thure, Lchfmat på mitt sätt och annat som gör vardagen lite vackrare och roligare.
Välkommen att kika in!

Idet enkla bor det vackra

söndag 22 april 2012

"savar"


Är ute och savar. Tar saven ur björken.  Rena hälsomedlet. Och naturens egna.
J har borrat ett hål som är ca: 1 cm i diameter. stoppade ett sugrör i hålet och låter det droppa till en hink som vi ställt under björken

Det droppar bra och man får tömma ofta.
Björksaven har haft en stor betydelse i den folkliga medicinen mot olika åkommor, såsom bot för lungsjukdomar, förkylningar, magonta och njursten, samt olika bristsjukdomar såsom skörbjugg. Linne´ ansåg att saven var en bra hostmedicin och ett utmärkt laxermedel. Fungerar bra som extra vitamintillskott  på våren. ( hämtat från internet)


Själv ska jag frysa in en del och använda då jag gör rabarbersaft. Tänkte det kunde bli gott. Har du använt sav någon gång? Vad gjorde du av den?

1 kommentar:

  1. Glömde ju fråga dig hur det går med savningen!
    Ang den lila toppen så är det ju svårt för mig att säga om den passar dig eller inte... Den är sydd i jersey och med resår i halsringning, så den kan ju passa flera olika storlekar. Enl mönstret är det strl 42, har du provat någon annan av mina toppar av samma modell i strl 42 så vet du om du kan ha den eller ej...
    Är du sugen så kom och prova! ;)

    SvaraRadera