Glavér som betyder pigg & levnadsglad på jämska är en enkel blogg om vardag, loppisar, ideer, hunden Thure, Lchfmat på mitt sätt och annat som gör vardagen lite vackrare och roligare.
Välkommen att kika in!

Idet enkla bor det vackra

söndag 21 augusti 2011

målarfärg och rabarber

En del hatar söndagar och andra gillar dom. Söndag är alltid söndag brukar jag tänka. Jag kan tycka att söndagar e riktigt mysiga och att man alltid får så mycket gjort då. Kanske för att det är sista dagen innan vardag och man har inte gjort allt man "skulle ha gjort" Vad tycker du?

I dag har vi fortsatt med målning, slipning och nu har J börjat med elen. Jag riktigt längtar tills vi får börja med "piffet"
Vi är på jakt efter en soffa. Söker en hederlig tresitssoffa. Är det någon som har något bra förslag var man hittar fina soffor. Kravet är: djup och en lite högre rygg och framför allt skön! Har provsuttit några på en del möbelaffärer men inte hittat den vi vill ha.
Inväntar nya Ikeakatalogen för att se om det kan finnas något nytt på soffronten där.
I går gjorde jag rabarbersaft. den enklaste och kanske godaste saften tycker jag.
Skär 3 kg rabarber och 3st citroner i bitar. häll vatten över så det täcker all frukt. (visst e väl rabarben en frukt?)  lättast är att ha i en hink med lock.
låt stå  svalt i tre dagar.
Sila blandningen och rör i ca 6hg socker/avrunnen liter saft. Rör också ner 40 gram citronsyra för konserveringens skull. Var noga med att allt socker löses upp.
Fyll på torra och rena flaskor.
Mitt tips är att frysa i 1/2 liters petflaskor. Eftersom denna saft inte har så lång hållbarhet. Då har man härlig rabarbersaft i frysen och det e bara att ta upp och njuta hela vintern.

Nu ska jag återgå till att måla hallfönstret. Ha en fin söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar